حوارات فكرية من دراسات – الغاز الطبيعي المسال: وقود التقدم

حوارات فكرية من دراسات – الغاز الطبيعي المسال: وقود التقدم

شهدت أسواق الغاز الطبيعي المسال الكثير من التطورات خلال السنوات القليلة الماضية. خصوصاً مع طفرة الإنتاج الأمريكي من الغاز الصخري وصعود الصين كثاني أكبر مستورد للغاز الطبيعي المسال. تعتبر هذه الأسواق من أهم روافد قطاع الطاقة، إلا أنه هناك صعوبة في فهم هيكلية هذه الأسواق نظراً لاختلافها جذرياً عن أسواق الطاقة التقليدية كأسواق النفط.

تأتي هذه الندوة لتسليط الضوء على قطاع الغاز الطبيعي المسال من المنظور المحلي والدولي. ومناقشة التطورات الأخير لهذا القطاع والدور الذي يلعبه في مزيج الطاقة العالمي بالإضافة

إلى التوقعات المستقبلية المرتبطة به.

ستسلط هذه الحلقة النقاشية الضوء على قطاع الغاز الطبيعي المسال من منظور محلي ودولي ، ومناقشة آخر التطورات والدور الذي يؤديه الغاز الطبيعي المسال في مزيج الطاقة العالمي والتوقعات المستقبلية. للتسجيل عبر البريد الإلكتروني على events@derasat.org.bh

رابط للدعوة

المهندس جاسم عيسى الشيراوي
القائم بأعمال نائب الرئيس التنفيذي للإنتاج والصناعات البترولية

Eng. Jassim Al Shirawi is responsible for overseeing oil and gas related concerns, with the aim to maintain the sector’s safe and profitable operation and development of the Kingdom’s oil and gas resources, while optimizing their utilization, including proposing and implementing  general regulatory policies on oil & gas affairs, in the Upstream and Downstream sectors.

He has chaired or chairs and is a member of a number of committees that consist of senior members of key ministries and other corporate and academic institutions, related to exploration and production of oil & gas, petroleum products pricing, natural gas importation and allocation, energy conservation, renewable energy and so on.

 Currently he works as General Manager in the National Oil & Gas Authority (NOGA). Previously Eng. Al Shirawi worked as Advisor to the Minister of Oil & Gas and prior to this has worked in Bahrain Petroleum Company (Bapco) for nearly 25 years in various engineering and managerial positions related to petroleum products storage, loading, distribution, operations & marketing.  

He has a Master of Science in Engineering Projects Management (with Distinction) from the University of Glamorgan Wales, U.K. and a Bachelor of Science in Mechanical Engineering from State University of Long Beach (C.S.U.L.B), California, U.S.A.

عبد العزيز الدوسري
محلل

عبد العزيز الدوسري يعمل كمحلل في مركز البحرين للدراسات الاستراتيجية والدولية والطاقة (دراسات). تتركز أبحاثه حول مواضيع اقتصاديات الطاقة، مع التركيز على شؤون الطاقة لدول مجلس التعاون الخليجي بالإضافة إلى القضايا المتعلقة بتطورات أسواق النفط ككل. يحمل شهادة الماجستير في الاقتصاد من جامعة ولاية نيويورك (حاصل على بعثة فولبرايت).

Related posts